طراحی روش نوینی در ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی

طراحی روش نوینی در ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی

پایان‌نامه ارزیابی عملکرد سازمان
ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی
روش های ارزیابی عملکرد سازمان
شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها
انواع مدل های ارزیابی عملکرد سازمان
طراحی مدل ارزیابی عملکرد سازمان
ارزیابی عملکرد سازمان با DEA
ارزیابی عملکرد سازمان با EFQM

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

طراحی روش نوینی در ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی

 

 

 

 

 

 

 

 

هدف از این پژوهش طراحی روش نوینی در ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی براساس الگوی ترکیبی  DEA و EFQM بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

از جمله ضعفهاي موجود در ارزيابي بنگاه هاي اقتصادي براساس الگوي EFQM، ارزيابي مجزا شرکتها از يکديگر مي باشد. به عبارت ديگر در شيوه اجرايي امکان مقايسه عملکرد نسبي شرکتها با يکديگر و معرفي الگوهاي برتر وجود ندارد. بنابراين در اين تحقيق، از روش DEA که از جمله تکنيکهايي است که توانايي رتبه بندي شرکتها را بر اساس عملکرد نسبي و مشخص نمودن شرکتهاي کارا و ناکارا و نهايتاً تعيين الگوهاي برتر را دارد، استفاده شده است.

 

 

1)در اين تحقيق سعي شده است پس از مرور ادبيات تحقيق، با استفاده از تلفيق مدل تعالي سازماني(EFQM) که يک مدل کيفي در ارزيابي بنگاه ها مي باشد و مدل تحليل پوششي داده ها(DEA)، روش نويني را در ارزيابي بنگاه ها طراحي شود. در مدل طراحي شده امتياز کسب شده در توانمندسازها به عنوان ورودي مدل DEA و امتياز کسب شده در معيارهاي نتايج به عنوان خروجي مدل منظور گرديد. با توجه به نامطلوب بودن کاهش ميزان توانمندسازها در مدل EFQM، جهت ارزيابي کارايي از روشهاي خروجي محور که تاکيد بر افزايش ميزان خروجي يا افزايش معيارهاي نتايج را دارد استفاده گرديد. نتايج کارايي مدل اجرا شده بيانگر اين است که واحدهاي 1، 7، 9، 10، 11، 14، 16، 17، 19، 21 ،27 و 28 روي مرز کارايي قرار داشته و ساير واحدها داراي کارايي کمتر از واحد مي باشند. DMU هاي 2 و 13 و 18 نيز داراي کمترين کارايي در بين واحد هاي تصميم گيري بوده اند. 

 

 

 

2)جهت اولويت بندي واحدهاي کارا نيز از روش تعداد دفعاتي که واحد کارا به عنوان مرجع قرار گرفته است استفاده شده است. بدين ترتيب واحدهاي 17 و 14و 11 به ترتيب 16 و 10 و 6 بار مرجع واحدهاي ناکارا قرار گرفتند که داراي اولويت بالاتري نسبت به ساير واحدهاي کارا بودند. 

 

3) تعيين واحدهاي مرجع و ضرايب مرجع و در نهايت تعيين ميزان خروجي هاي هدف جهت کارا شدن واحدهاي ناکارا نيز اقدام ديگري بود که در اين تحقيق صورت گرفت. با کسب خروجي هاي هدف گذاري شده توسط DMU ها، کارايي واحد هاي ناکارا به 1 خواهد رسيد. 

 

 

 

4) با توجه به متغير بودن بازدهي نسبت به مقياس واحدها، نتايج به روش بازده نسبت به مقياس متغير مورد محاسبه قرار گرفت.
 

 

 

 

 

مقدمه

ارزیابی عملكرد به كمك شاخص های غیر مالی از موضوعاتی است كه طی دهه 1990 بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چرا كه اینگونه شاخص ها مزایای بسیاری را به همراه دارند. بعنوان مثال اینگونه شاخص ها در مقایسه با شاخص های مالی قابل درك تر و با اهداف و استراتژی های سازمان سازگارترند و در طول زمان براساس اقتضای محیط، قابل تغییر و انعطاف پذیر می باشند(آذر، 1383).

 

 

 

 

مانند بسیاری از زمینه های تحقیقاتی نوظهور، رشد و توسعه در زمینه ارزیابی عملكرد سازمان با سرعت بالایی صورت گرفته است و رویكردهای نوین بسیاری را در این زمینه شاهد بوده ایم(ارشدی، 85). اگرچه هر یك از این چارچوبهای مفهومی مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارند، اما یكی از محدودیتهای شایع در بین تمامی این مدلها آنست كه درباره چگونگی انتخاب و بكارگیری شاخص های عملكرد راهنماییهای اندكی ارائه كرده اند. یكی از معایب تمامی آنها، وجود دامنه گسترده ای از شاخص ها برای استفاده در سازمانها می باشد(آذر، 1383). 

 

 

 

 

لذا با عنایت به اهمیت موضوع، در این فصل پس از بیان صورت مسأله موجود (ارزیابی عملکرد با رویکرد ترکیبی  مدلهای تحلیل پوششی داده ( DEA)و تعالی سازمانی(EFQM )، کلیاتی پیرامون اهداف و کاربردهای انجام تحقیق ارائه می شود. سپس سؤالات محوری تحقیق مطرح و در پایان به روش‌ها، ابزار جمع آوری اطلاعات و تعریف جامعه و نمونه آماری تحقیق پرداخته می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعریف مساله

تلاش مستمر سازمانها برای دستیابی به الگوی جامع ارزیابی و رفع معایب شیوه های ارزیابی سنتی منجر به مطرح شدن مدلهای تعالی سازمانی و جوایز کیفیت ملی در سطح کشورهای پیشرو و بدنبال آن سایر کشورهای جهان گردید. مدل ” دمینگ” ، مدل ” بالدریج”، و “مدل اروپایی کیفیت”، از مهم ترین این مدلها هستند که سایر مدلها بر اساس آنها شکل گرفته اند. این مدلها با استفاده از عناصر مدیریت کیفیت جامع، به عنوان محورها یا حوزه های مورد ارزیابی و با اختصاص وزنهای مشخص و از قبل تعیین شده به هر حوزه، از طریق ممیزی به  ارزیابی عملکرد سازمان می پردازند. مدلهای فوق به مدلهای خود ارزیابی نیز معروفند(رازانی، 1381، ص27).

 

 

 

 

 

از سوی دیگر تحلیل پوششی داده ها، به عنوان یک روش برنامه ریزی ریاضی برای ارزیابی واحدهای تصمیم گیری، با این فرض اولیه که واحدهای تصمیم گیری تحت بررسی نهاده های مشابه برای تولید ستانده های مشابه بکار می گیرند، مورد استفاده قرار می گیرد(مهرگان، 1383، ص17).

 

 

 

 

 

 

درطول چند سال گذشته جایزه ملی بهره وری کشور برای بنگاه های اقتصادی براساس الگوی EFQM ارائه شده است که در آن شرکتها، مورد ارزیابی قرارگرفته و به شرکتهای برتر جایزه داده می شود. از جمله ضعفهای موجود در این روش، ارزیابی مجزای شرکتها از یکدیگر می باشد. به عبارت دیگر در شیوه اجرایی امکان مقایسه عملکرد نسبی شرکتها با یکدیگر و معرفی الگوهای برتر وجود ندارد. بنابراین این تحقیق در نظر دارد از روش DEA که از جمله تکنیکهایی است که توانایی رتبه بندی شرکتها را بر اساس عملکرد نسبی و مشخص نمودن شرکتهای کارا و ناکارا و نهایتا تعیین الگوهای برتر را دارد، استفاده نماید.هدف اصلی از اجرای این پروژه ترکیب مدل تحلیل پوششی داده ها و مدل تعالی سازمانی در راستای سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک استان یزد می باشد که در نوع خود در کشور بی سابقه می باشد. 

با توجه به کاربردی بودن تحقیق مورد نظر، نتایج حاصل از این تحقیق می تواند مورد استفاده تمام سازمانهای خصوصی و دولتی، تولیدی و خدماتی قرار گیرد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سابقه تحقیق:

استفاده از نظامهای ارزیابی بصورت رسمی به قرن نوزدهم باز می گردد. می توان گفت ارزیابی عملکرد همراه با سیر توسعه اندیشه های مدیریت در قالب مکاتب مدیریت، توسعه پیدا کرد.در سال های اخیر از DEA جهت ارزیابی عملكرد سازمان ها بطور گسترده استفاده شده است. DEA برای اولین بار جهت ارزیابی عملكرد شعب بانك مورد استفاده قرار گرفته است. بطوری كه در حال حاضر این روش یكی از روش های معروف در ارزیابی كارایی سازمانها تبدیل شده است.

 

 

 

 

 

 

 

در ذیل نمونه هایی از پژوهش های صورت گرفته كه از DEA جهت ارزیابی عملكرد سازمانی استفاده كرده اند ذکر می شود:

 

در تحقیقی تاثیر حذف نظارت دولت بر كارایی بانكهای تجاری تونس در طول دوره 1990تا 2001 مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش اثر مثبت حذف نظارت دولت بر كارایی كلی بانك های تجاری تونس بوده است.(Riman, 2003) در تحقیقی دیگر از رویكرد تحلیل پوششی داده ها جهت ارزیابی كارایی نسبی بیمارستانهای انگلستان در طول دوره 1982 تا 1995 استفاده گردید. از نتایج این مطالعه برمی آید كه تعیین روند كارایی بیمارستانهای مورد مطالعه در این دوره نزولی بوده است(Weeb, 2004). در یک تحقیق نیز تركیبی از تحلیل پوششی داده ها با شاخص بهره وری مالمکوئیست جهت ارزیابی عملكرد پنج شرکت بیمه كانادایی در طول دوره بیست ساله (1981تا2000) مورد استفاده قرارگرفت.(Asmild, 2004)

 

 

 

 

 

 

اوكیران نیز از تكنیك تحلیل پنجره  جهت ارزیابی تغییرات كارایی فنی بانك های تجاری استرالیا استفاده كرده است (Avkiran, 2004).

در ایران نیز از تحلیل پوششی داده ها در ارزیابی شرکتهای توزیع برق(علیرضایی، 1378)، نیروگاه ها(علیرضایی، سیزدهمین کنفرانس برق)، شرکتهای بیمه(علیرضایی، 1378)، ادارات کل راه و ترابری( علیرضایی، 1379)، بانکها(علیرضایی، 1379) و… استفاده شده است. از دیگر کارهای انجام شده در کشور ، ارزیابی عملکرد مدیر به کمک تحلیل پوششی داده هاست(فضلی، 1381).  از جدیدترین کارهای انجام شده در این زمینه، می توان به ارزیابی کارایی نسبی شرکت های دارویی عضو اوراق بورس بهادار(کاظمی،1388)، ارزیابی کارایی نسبی بنادر ایران (کیانی مقدم،1391) و ارزیابی عملکرد پژوهشی استاتید دانشکده صنایع دانشگاه آزاد تهران (ابراهیمی،1392) به کمک تحلیل پوششی داده ها اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

در سال 1988 چهارده شرکت بزرگ اروپایی در راستای ایجاد جایزه ای در سطح اروپا برروی اصول و چارچوبی در زمینه دستیابی به تعالی سازمان به توافق رسیدند که به سرعت نه تنها در سطح اروپا بلکه در سایر کشورها نیز مورد توجه و استقبال روز افزون واقع شد و در حال حاضر به عنوان پراستفاده ترین مدل با بیشترین اقبال جهانی روبرو می باشد. اکثر جوایزی که در کشورهای دیگر جهان مانند کانادا، استرالیا، تایوان، نیوزیلند، سنگاپور، آفریقای جنوبی و … شکل گرفته اند بر اساس یکی از مدلهای بالدریج، دمینگ و مدل تعالی سازمانی اروپایی بوده اند. با توجه به بررسیهای به عمل آمده در بین مدلهای تعالی عملکرد سازمانی مطرح در سطح دنیا، در حال حاضر مدل اروپایی تعالی عملکرد هم به لحاظ دسترسی به منابع اطلاعات و هم به لحاظ وسعت جغرافیایی کاربران و هم به لحاظ جامعیتی که در بین نکات مورد بررسی داراست، از استقبال بیشتری برخوردار بوده و از توانایی بیشتری در بین تبیین نواحی قابل بهبود و امتیازدهی سازمانهای تولیدی و خدماتی برخوردار می باشد(رازانی، 1381).

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول :کلیات تحقیق

مقدمه 2

1-2- تعریف مساله 3

1-3- سابقه تحقیق: 4

1-4- فرضیات (یا سئوالات پژوهشی): 7

1-5- روش تحقیق: 7

شکل (1-1) : تعیین شاخصهای ورودی و خروجی در مدل DEA 8

1-6- کلمات کلیدی (فارسی و انگلیسی): 9

تحلیل پوششی داده ها: 10

مدل تعالی سازمانی : 10

واحدهای تصمیمگیریDMU : 11

 

 

 

فصل دوم :ادبیات تحقیق 12

2-1 مقدمه 15

2-2 بخش اول: بهره وری و كارایی 16

2-2-1 بهره‌وری 16

2-2-2 تبیین بهره‌وری، تولید، كارایی و اثربخشی 17

2-2-3 انواع بهره‌وری 18

2-2-3-1 بهره‌وری جزئی 19

2-2-3-2بهره‌وری كل عوامل 20

2-2-4 كارایی 21

2-2-5 تحلیل پوششی دادهها 21

2-3 بخش دوم: تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم كوئیست 24

2-3-1 تاریخچه تحلیل پوششی داده‌ها 24

2-3-2 تحلیل پوششی داده‌ها 26

2-3-3 مدلهای اساسی تحلیل پوششی داده‌ها 27

2-3-3-1 مدل CCR (CRS) 27

2-3-3-2 مدل BCC (VRS)  32

2-3-3-3 مدل CCR-BCC (N.I.R.S) 37

2-3-3-4 مدل (NDRS) BCC-CCR  38

2-3-3-5 مدل جمعی 39

2-3-3-6 روش دو فازی 42

2-3-4 معرفی ε در تحلیل پوششی داده‌ها 43

2-3-5 بازده نسبت به مقیاس در تحلیل پوششی داده‌ها 47

2-3-6 رتبه‌بندی نواحی دارای کارایی واحد 51

 

فصل سوم 89

آشنایی با حوزه تحقیق و متدولوژی 89

3-1 مقدمه 90

3-2-4 معرفی نهادهها و ستاده‌ها 93

3-2-7 انتخاب نرم افزار برای حل 98

 

 

 

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها 100

4-1 مقدمه 101

4-2 جمع آوری داده ها: 102

جدول 4-1-نتایج ارزیابی مدل EFQM شرکتهای مورد بررسی 103

4-3 تجزیه و تحلیل نتایج مدل BCC خروجی محور 104

جدول 4-2 سنجش میزان كارایی واحدهای تصمیم گیری به روش BCC 105

جدول 4-3- واحدهای مرجع برای کارا شدن واحدهای ناکارا در مدل BCC 106

جدول شماره 4-5 اولویت بندی واحدهای كارا با استفاده از روش تعداد دفعات مرجع 110

 

 

 

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهاد 112

5-2-پیشنهادات کاربردی: 115

5-3-پیشنهادات پژوهشی 115

 

ضمیمه 1 : 117

ضمیمه2:پرسشنامه خودارزیابی بر اساس مدل EFQM 131

منابع ومآخذ: 131

 

 

 

 

  • دانلود پاورپوینت فصل 1 کتاب اخلاق اسلامی

    دانلود پاورپوینت فصل 1 کتاب اخلاق اسلامی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت فصل 1 کتاب اخلاق اسلامی جهت رشته معارف اسلامی در قالب 14 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش  …

  • مطالعه و بررسی پردازنده های DSP و امکان سنجی یک سامانه ی حداقل جهت کار با آنها

    مطالعه و بررسی پردازنده های DSP و امکان سنجی یک سامانه ی حداقل جهت کار با آنها پردازشگر سیگنال دیجیتال پردازنده های DSP پردازنده های دیجیتال سیستم های قدرت و رله های حفاظتی مطالعه و بررسی پردازنده های DSP و…

  • پاورپوینت اهداف کلی دین شناسی نبوت امامت

    پاورپوینت اهداف کلی دین شناسی نبوت امامت رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت اهداف کلی دین شناسی نبوت امامت جهت رشته معارف اسلامی در قالب 210 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش  …

  • دانلود پاورپوینت هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC

    دانلود پاورپوینت هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت هزینه یابی بر مبنای فعالیت جهت رشته مدیریت در 34 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش      …

  • کارکردها و ضرورت وجود فن بازار و تفاوت آن با سایر بازارها

    کارکردها و ضرورت وجود فن بازار و تفاوت آن با سایر بازارها تعریف فن بازار انواع فن بازار فن بازار در ایران ضرورت وجود فن بازار تفاوت فن بازار با سایر بازارها مدل های پیاده سازی فن بازار عوامل موثر…

  • پاورپوینت ارتقا و حفظ کرامت مردم در نظام اداری

    پاورپوینت ارتقا و حفظ کرامت مردم در نظام اداری دانلود پاورپوینت ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری پاورپوینت حفظ کرامت مردم در نظام اداری پاورپوینت کرامت مردم در نظام اداری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت ارتقاء و…

  • پروپوزال بررسی رابطه اخلاق ترافیک شهروندی و عدم رعایت قوانین رانندگی

    پروپوزال بررسی رابطه اخلاق ترافیک شهروندی و عدم رعایت قوانین رانندگی اخلاق شهروندی اخلاق ترافیک شهروندی پروپوزال میزان تخلفات رانندگی پروپوزال اخلاق شهروندی پروپوزال اخلاق ترافیک شهروندی اخلاق ترافیك شهروندان اخلاق ترافیك شهروندی در بین رانندگان شهری عوامل موثر بر…

  • بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک، در میان مشتریان بانک ملی مرکزی شهرستان كاشان

    بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک، در میان مشتریان بانک ملی مرکزی شهرستان كاشان بانکداری الکترونیک کیفیت ارتباطات اینترنتی امنیت و محرمانه بودن لذت ادارکی انواع بانكداری الكترونیك بانکداری خانگی دولت الکترونیک در ایران تاریخچه دولت الکترونیک رفتن به…

  • پاورپوینت آموزش تدریس علوم تجربی اول دبستان فصل 4 دنیای جانوران

    پاورپوینت آموزش تدریس علوم تجربی اول دبستان فصل 4 دنیای جانوران رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش تدریس علوم تجربی اول دبستان فصل 4 دنیای جانوران به دانش آموزان کلاس اول ابتدایی در قالب 23 اسلاید و با فرمت…

  • بررسی تاثیر دستگاه های کارت خوان فروشگاهی(POS) در جذب منابع بانک رفاه

    بررسی تاثیر دستگاه های کارت خوان فروشگاهی(POS) در جذب منابع بانک رفاه دستگاه کارت خوان دستگاه کارت خوان فروشگاهی (POS) تجهیز منابع بانکی بازار رقابتی توان بانک رفاه جذب منابع بانک تاثیر دستگاه های کارت خوان فروشگاهی(POS) در جذب منابع…

  • پرسشنامه بررسی نقش سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری در ایجاد دانش مشتری

    پرسشنامه بررسی نقش سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری در ایجاد دانش مشتری پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه نقش سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه دانش مشتری پرسشنامه ایجاد دانش مشتری…

  • پاورپوینت نظریه های اخلاق پزشکی

    پاورپوینت نظریه های اخلاق پزشکی پاورپوینت نظریه های اخلاق پزشکی رفتن به سايت اصلي پاورپوینت نظریه های اخلاق پزشکی به تعداد 55 اسلاید قابل ویرایش مناسب اساتید و ارائه دانشجویان   شامل مباحث : چه چيز خاصي در مورد پزشکي…

  • مبانی نظری شغل یا کار

    مبانی نظری شغل یا کار کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه شغل یا کار مبانی نظری شغل یا کار پیشینه تحقیق شغل یا کار پیشینه داخلی شغل یا کار پیشینه خارجی شغل یا کار پیشینه پژوهش شغل یا کار…

  • پاورپوینت مینیاتور ایرانی

    پاورپوینت مینیاتور ایرانی پاورپوینت نقاشی مینیاتوری ساده پاورپوینت مینیاتور به چه معناست؟؟ پاورپوینت در مورد نقاشی مینیاتوری پاورپوینت مینیاتور مدرن پاورپوینت در مورد مینیاتور ایرانی پاورپوینت مینیاتور رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مینیاتور ایرانی جهت رشته معماری در قالب…

  • دانلود تحقیق هزینه ها و مدیریت استراتژیک آن با فرمت ورد

    دانلود تحقیق هزینه ها و مدیریت استراتژیک آن با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی هزینه ها و مدیریت استراتژیک آن با فرمت docx در قالب 26 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با…

  • پاورپوینت فصل هشتم کتاب مدیریت سرمایه گذاری جونز ترجمه تهرانی و نوربخش با موضوع ارزیابی عملکرد سرمایه گذاری

    پاورپوینت فصل هشتم کتاب مدیریت سرمایه گذاری جونز ترجمه تهرانی و نوربخش با موضوع ارزیابی عملکرد سرمایه گذاری دانلود پاورپوینت فصل هشتم کتاب مدیریت سرمایه گذاری تألیف چارلز پی جونز ترجمه دکتر تهرانی و دکتر نوربخش با موضوع ارزیابی عملکرد…

  • پاورپوینت الگوریتم تحمل پذیر جهت ایجاد انحصار متقابل توزیع شده

    پاورپوینت الگوریتم تحمل پذیر جهت ایجاد انحصار متقابل توزیع شده دانلود رایگان پاورپوینت الگوریتم تحمل پذیر جهت ایجاد انحصار متقابل توزیع شده پاورپوینت الگوریتم تحمل پذیر جهت ایجاد انحصار متقابل توزیع شده الگوریتم تحمل پذیر جهت ایجاد انحصار متقابل توزیع…

  • دانلود پاورپوینت مدیریت دانش تطبیق پذیر

    دانلود پاورپوینت مدیریت دانش تطبیق پذیر پاورپوینت مدیریت دانش تطبیق پذیر پاورپوینت مدیریت دانش در سازمان پاورپوینت مدیریت دانش سازمانی پاورپوینت مدیریت دانش پروژه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مدیریت دانش تطبیق پذیر  جهت رشته مدیریت در قالب 10…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی مهارت های اجتماعی

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی مهارت های اجتماعی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مهارت های اجتماعی مبانی نظری مهارت های اجتماعی پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی پیشینه داخلی مهارت های اجتماعی پیشینه خارجی مهارت های اجتماعی پیشینه پژوهش مهارت…

  • دانلود پاورپوینت اینترنت

    دانلود پاورپوینت اینترنت پاورپوینت اینترنت پاورپوینت اینترنت اشیا پاورپوینت اینترنت ماهواره ای پاورپوینت درباره اینترنت رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت اینترنت  جهت رشته IT  در قالب 70 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با…

  • پاورپوینت مدیریت روابط با مشتری

    پاورپوینت مدیریت روابط با مشتری پاورپوینت درباره مدیریت روابط با مشتری پاورپوینت درمورد مدیریت روابط با مشتری پاورپوینت روابط با مشتری پاورپوینت مدیریت روابط پاورپوینت کنترل روابط با مشتری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مدیریت روابط با مشتری  جهت…

  • پاورپوینت فعل اخلاقی ( ويژه ارائه کلاسی درس تعلیم و تربیت در اسلام )

    پاورپوینت فعل اخلاقی ( ويژه ارائه کلاسی درس تعلیم و تربیت در اسلام ) کلمات کلیدی : پاورپوینت فعل اخلاقی پاورپوینت ارائه کلاسی درس تعلیم و تربیت در اسلام تحقیق فعل اخلاقی فرق بین تربیت و اخلاق نظریات در باب…

  • كنوانسیون 1982 حقوق دریا و مواضع ایران نسبت به آن

    كنوانسیون 1982 حقوق دریا و مواضع ایران نسبت به آن كنوانسیون 1982 حقوق دریا پایان نامه كنوانسیون 1982 حقوق دریا مواضع ایران نسبت به كنوانسیون 1982 تدوین قواعد حقوق دریاها دلایل عدم تصویب کنوانسیون 1982 توسط ایران حقوق بین الملل…

  • پاورپوینت مقاله تحقیقات بازاریابی

    پاورپوینت مقاله تحقیقات بازاریابی پاورپوینت آموزش تحقیقات بازاریابی پاورپوینت وظیفه ی تحقیق در بازار  دانلود پاورپوینت تحقیقات بازاریابی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تحقیقات بازاریابی جهت رشته کاریابی و کار آفرینی در قالب 29اسلاید و با فرمت pptxقابل اصلاح…

  • نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن

    نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن فناوری اطلاعات ساختار سازمانی شركت سهامی بیمه ایران دانلود پایان نامه اثر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانلود پایان…

  • شناخت فرهنگ وقف و تاثیرات خوب آن بر توسعه اقتصادی پایدار

    شناخت فرهنگ وقف و تاثیرات خوب آن بر توسعه اقتصادی پایدار شناخت فرهنگ وقف توسعه اقتصادی پایدار تاثیرات فرهنگ وقف بر توسعه اقتصادی پایدار دانلود پایان نامه وقف دانلود پایان نامه توسعه اقتصادی پایدار پایان نامه اثرات وقف بر توسعه…

  • پاورپوینت گردشگری سلامت چالشی نو

    پاورپوینت گردشگری سلامت چالشی نو پاورپوینت گردشگری سلامت پاورپوینت گردشگری سلامت در ایران پاورپوینت گردشگری سلامت مشهد پاورپوینت گردشگری سلامت در جهان پاورپوینت گردشگری سلامت در تهران رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت گردشگری سلامت،چالشی نو جهت رشته گردشگری در…

  • پاورپوینت کتاب اصول تنظیم و کنترل بودجه از اسفندیار فرج وند

    پاورپوینت کتاب اصول تنظیم و کنترل بودجه از اسفندیار فرج وند رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت کتاب اصول تنظیم و کنترل بودجه از اسفندیار فرج وند جهت رشته ی حسابداری در قالب 224 اسلاید و با فرمت pptx به…

  • سلامت روان از نظر مکاتب و دیدگاههای مختلف

    سلامت روان از نظر مکاتب و دیدگاههای مختلف ابعاد امنیت روانی ابعاد سلامت روان ملاك های سلامت روان عوامل موثر بربهداشت روانی سلامت روان از دیدگاههای مختلف سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف مکانیزم روانی و نقش آن در سلامت…

  • پاورپوینت آشنایی با مفاهیم آمایش سرزمین

    پاورپوینت آشنایی با مفاهیم آمایش سرزمین پاورپوینت آشنایی با مفاهیم آمایش سرزمین آشنایی با مفاهیم آمایش سرزمین آمایش سرزمین تحقیق آمایش سرزمین مقاله آمایش سرزمین سزمین یا منطقه برنامه ریزی توسعه انساني و آمايش سرزمين زيستبوم و روابط انساني بررسی…

  • بررسی مطالعات محیطی در بروجرد

    بررسی مطالعات محیطی در بروجرد دانلود مقاله رشته برنامه ریزی شهری بررسی مطالعات محیطی در بروجرد رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته برنامه ریزی شهری بررسی مطالعات محیطی در بروجرد   مقدمه: لرستان جزء سرزمین ایلام قدیم بوده است.…

  • پاورپوینت کنترل فساد اداری

    پاورپوینت کنترل فساد اداری پاورپوینت کنترل فساد اداری کنترل فساد اداری در بخش دولتی انواع فساد اداری فساد اداری جزئی فساد اداری کلان انواع فساد اداری از دیدگاه هیدن همیر هزینه های فساد اداری اهمیت پیشگیری از فساد اداری محورهای…

  • آناتومی دستگاه تناسلی موجودات مذکر و ارزیابی پتانسیل باروری و تولید مثل در آنها

    آناتومی دستگاه تناسلی موجودات مذکر و ارزیابی پتانسیل باروری و تولید مثل در آنها آناتومی دستگاه تناسلی موجودات مذکر و ارزیابی پتانسیل باروری و تولید مثل در آنها آناتومی دستگاه تناسلی نریان بررسی توانایی تولیدمثل در نریان بررسی توانایی باروری…

  • دانلود تحقیق درباره خودپنداره و اجزا و عناصر آن word

    دانلود تحقیق درباره خودپنداره و اجزا و عناصر آن word رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی خودپنداره و اجزا و عناصر آن با فرمت docx در قالب 27 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت…

  • پاورپوینت فصل چهارم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع انگیزش

    پاورپوینت فصل چهارم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع انگیزش کلمات کلیدی : پاورپوینت پاورپوینت فصل چهارم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع انگیزش پاورپوینت انگیزش فصل چهارم کتاب مدیریت رفتار سازمانی…