تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی

تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی

پایان نامه استقرار مدیریت دانش در بانک
عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش
عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش
پایان نامه عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک
پایان نامه با موضوع مدیریت دانش
دانلود پایان نامه مدیریت دانش
پایان نامه مدیریت دانش doc
موضوع پایان نامه مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی

 

 

 

 

 

چکیده

هدف کلی این تحقیق حاضر به عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی استان قم بود. پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری داده ها علی- ارتباطی می باشد. ضمن اینکه پژوهش یک نوع پژوهش میدانی می باشد و از نظر کنترل متغیرها غیر آزمایشی و برآورد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه صورت گرفته است. جامعة آماری تحقیق شامل مدیران، کارشناسان و کمک کارشناسان بانک کشاورزی استان قم می باشد که بر اساس آمار حدود 250 نفر می باشد. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان محاسبه شد(152=n).

 

برای تعیین پایایی پرسشنامه به اجرای پیش آزمون با توزیع 20 پرسشنامه در بین جامعه آماری مشابه با جامعه آماری مورد مطالعه اقدام می شود در این پژوهش پس از طراحی اولیه پرسشنامه که متناسب با مبانی نظری و تحقیقات انجام شد و سپس نظر صاحب نظران، اساتید، کارشناسان در مرود پرسشنامه اعمال شد و سپس جهت تأیید روایی محتوایی پرسشنامه از دید خبرگان پرسشنامه جهت مطالعه توزیع گردید که پس از مشورت های لازم و پیشنهاد خبرگان سوالات نامفهوم تعدیل یا حذف شده و سوالات جدید به پرسشنامه اضافه شد و در نهایت پرسشنامه اصلی بعد از این مراحل تدوین و توزیع شد و مقدار آلفای کرونباخ آن 81/0 بدست آمد.

 

ابزار لازم برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز به شکل اسنادی از کتب، مقالات، مجلات معتبر و مرتبط و پایگاه های اطلاعاتی مرتبط و پایان نامه ها و غیره، اعم از فارسی و انگلیسی استفاده شده است جمع آوری اطلاعات و داده های لازم از پرسشنامه کتبی استفاده می شود. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق و سؤالات از آمار توصیفی فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون های همبستگی و رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.

 

 بر اساس یافته های موجود بین متغیرهای مستقل فرهنگ سازمانی، منابع دانشی، حافظه سازمانی و تکنولوژی اطلاعات و متغیر وابسته استقرار مدیریت دانش در سطح یک درصد ارتباط معنی داری وجود دارد و مقدار ضریب تعیین تعدیل شده، 632/0 بدست آمد و این یافته تحقیق نشان می دهد كه 2/63درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل (فرهنگ سازمانی، منابع دانشی، حافظه سازمانی و تکنولوژی اطلاعات ) تبیین شد. 

 

 

 

 

کلمات کلیدی :

استقرار

مدیریت دانش

بانک کشاورزی

 

 

 

 

 

 

 بیان مسأله

مدیریت دانش به هرنوع فعالیتی که به تجربه و دانش ذهنی افراد توجه کرده به گونه ای که بتواند با آشکار سازی و به اشتراک گذاری آن به هم افزایی دانش کمک کند، گفته می شود. هم افزایی دانش می تواند به دانش آفرینی مشترک نسبت داده شود. این اشتراک در خلق دانش، همکاری مستقیم در خلق دانش نیست بلکه به خلق دانش بر مبنای دانسته ها (دانش خلق شده پیشین) که به اشتراک گذاشته شده اشاره دارد. بنابراین مدیریت دانش به فرایندی اشاره دارد که دارای یک نقطه اغازین و روند تکاملی است. این روند مراحلی چون کسب اگاهی نسبت به دانش نهان، عیان سازی، به اشتراک سازی گسترش و درک و بهره گیری از آن در خلق دانش جدید را طی می کند. در این روند مرحله آغازین که به شناسایی و آگاهی از دانش نهفته در ذهن اختصاص دارد، به مرحله بلوغ که درک، استفاده و خلق مجدد است، می رسد. این فرایند یعنی اشکار شدن دانش نهان، نهان شدن دانش آشکار و باز خلق دانش که نوناکا و تاکوچی آن را چرخه مدیریت دانش می نامند(نوناکا و تاکوچی، 2009).

 

 مدیریت دانش که همواره با کشف و خلق با قلمرو دانستنی های کشف نشده سروکار دارد، عامل و فرایندی است برای تحول، توسعه و رشد، مفهومی چند بعدی و گسترده دارد. در فرایند مدیریت دانش و در ابعاد مختلف آن دانش عامل اصلی برای گذار از یک مرحله و ورود به مرحله دیگر است. از سوی دیگر، این حرکت مهارت های چندی را طلب می کند تا هماهنگ با دانش مربوطه بتوان مراحل را یک به یک سپری کرد. برای نمونه در مرحله کسب، به دانش و مهارت لازم در مورد چگونگی کسب دانش نهان و یا چگونگی کسب آن نیاز است؛ یعنی باید مجهز به دانش و مهارت مورد نیاز در مورد چگونگی استفاده از فنون گفتگو، مصاحبه و یا طراحی ابزارهایی مانند پرسشنامه، فرم نظر سنجی و نیز مشاهده بود تا بتوان دانش ذهنی همکاران و یا کاربران عیان ساخت و با بهره گیری از دانش و مهارت سازماندهی به عیان سازی و نظم دادن به آن پرداخت (افشار زنجانی، 1383).

 

عاملهایی که در صورت غلبه بر آن بتوان امیدوار بود که اجرای مدیریت دانش در بانک ها امکان پذیر گردد. شامل عامل های زیر می باشند: عامل اول فرایند دانش محور است و منظور از آن اینست که مدیریت دانش از فرایندی دانش مدار برای کشف دانش و استفاده از دانش کشف شده بهره می گیرد. به سخن دیگر، برای اینکه تجربه یا دانش نهان بتواند از ذهن دارنده ان سفر خود را آغاز کرده و در ذهن خواهان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته جایگاه خود را به دست آورد، باید فرایندی از طفولیت تا بلوغ را طی کند؛تا به اوج خود رسیده و تولدی دیگر را در ذهن خواهان موجب شود. این فرایند، نیازمند فعالیت هایی مبتنی بر دانش و مهارت های دانش بنیان است، بنابراین بانکداران در صورتی در اجرای مدیریت دانش موفق خواهند شد که بتوانند از دانش و مهارت لازم برای طی کردن هر مرحله برخوردار باشند. به این ترتیب به یادگیری به عنوان یک فعالیت مداوم و منظم نگاه کرد(گاروین، 2010).

 

عامل دوم که در صورت غلبه بر آن بتوان امیدوار بود که اجرای مدیریت دانش در بانک ها امکان پذیر گردد، در رابطه با نوعی دانش است که باید مدیریت شود. نظریه پردازان بسیاری دانش را دارایی سازمانی و مدیریت دانش را فعالیتی ثمربخش برای رشد وتعالی سازمان به شمار آوردند. برای سازمانی مانند بانک که مدیران سطح عالی و میانی، کارکنان شعب و نیز کاربران و مشتریان نقش افرینان آن هستند، مجموعه تجربه های این افراد می تواند در تحلیل وضعیت حال بانک ها و تصمیم گیری و برنامه ریزی برای آینده آن و بهینه سازی فعالیت ها منبع غنی دانشی را فراهم کند. بنابراین، دانش مدیران بانک ها و کارکنان آنها از طریق بررسی معیارها، باورها و ایده ها و رفتارهای آنها در محیط کار باید شناسایی، کسب و سازماندهی شود، به اشتراک گذاشته شده و برای استفاده دسترس پذیر گردد.

 

 میزان استفاده از این دانش به طور مداوم باید مورد سنجش قرار گیرد. در ایران، که بطور معمول در مدیریت بانک ها مرحله اشتراک دانش بسیار اهمیت دارد؛ در این مرحله دانش مدیران که گاه ممکن است غیر تخصصی بوده و مشکل ساز بوده با همفکری با کارکنان مجرب و متخصص می تواند به دانش تخصصی تبدیل شود. از طرف دیگر، ایده های مدیریتی مناسبی که می تواند در ذهن مدیر بانک وجود داشته باشد کشف شده و با به اشتراک گذاشتن با کارکنان مجرب و متخصص مناسب سازی شده و در بانک ها کاربرد مناسبی به دست آورد. ( تاکوچی، 2009). این دانش در صورتی که دسترس پذیر شود بصورت گسترده تری می تواند مورد توجه قرار گیرد، مدیران میانی که بطور معمول از کارکنان دائمی بانک ها هستند و در بیشتر بانک ها از نیروهای متخصص می باشند، از تجربه های بسیار با ارزشی برخوردارند. این افراد و نیز کارکنان شعب که فعالیت و خدمات را انجام می دهند، از سرمایه های فکری با ارزش بانک ها بشمار می آیند. باید دیدگاه های مختلف از جمله هزینه سودمندی، رسالت ینیان بودن خدمات و یا مشتری محور بودن فعالیت ها، بانک بخوبی عمل کند. باید تصمیم گیری ها بر پایه مناسب ترین و مرتبط ترین اطلاعات و دانش انجام پذیرد. نیاز مشتریان نیز که فلسفه وجودی بانک ها به آن بستگی دارد، از آن جمله است. مدیریت ارتباط بین مدیران و کارکنان با مشتریان، امکان شناسایی نیازها و به کار بردن آنها را فراهم می کند. دانش کسب شده از این طریق در پیوند با انواع دانش دیگر (مانند دانش کسب شده از مدیران، کارکنان) می تواند موجب رشد دانش در یک سازمان و نیز رشد و تحول در آن سازمان( از جمله بانک ها) باشد. عامل سوم، سواد چگونگی اجرای مدیریت دانش است. (ویلد، 2011).

 

سواد به توانایی خواندن، درک کامل و نیز مهارت استفاده از دانش کسب شده به منظور درک یک مفهوم نسبت داده می شود. برای آنکه بتوان مدیریت دانش را اجراء کرد ابتدا باید درک درستی از آن به دست آورد، سپس دانش و مهارت های مورد نیاز برای طی کردن هر مرحله از فرآیند مدیریت دانش که در بخش مرتبط با عامل اول از آنها یاد شد، بدست آورد. بانک به عنوان یک نهاد مالی و ارائه دهنده تسهیلات که تمام اجزای تشکیل دهنده آن به هم مرتبط هستند، زمانی از رشد لازم برخوردار خواهد بود که تمام اجزاء آن به طور هماهنگ رشد کنند. بنابراین استقرار و اجرای مدیریت دانش در یک بانک برای تمام فعالیت های آن از جمله تهیه و مدیریت مجموعه، سازماندهی و پاسخگویی به نیازهای مشتریان بالفعل و بالقوه از راه دور  و نزدیک و یا خدمات پشتیبانی از آموزش، پژوهش و علم سنجی اجراء شود و سواد اجرای مدیریت دانش باید برای تک تک فعالیت های بانک کسب گردد.( کریمی ،1383).

 

عامل آخر که در واقع عامل مدیریتی است به فراهم کردن زمینه برای اجرای مدیریت دانش ربط دارد. عوامل یاد شده در بخش های پیشین تنها عاملهایی نیست که در صورت غلبه بر آن بتوان امیدوار بود که اجرای مدیریت دانش در بانک ها امکان پذیر گردد. به عبارت دیگر، تنها شناخت انواع دانش و باور به ضرورت توجه به این انواع و نیز بهره گیری از دانش جامع و گسترده که در  بانک ها وجود دارد موجب رشد و تحول در بانک ها نمی شود بلکه محیط بانکها و برخی ابزار ها و بسترهای زمینه ساز برای اجرای مدیریت دانش فراهم باشد این موارد برخی توانمندسازی های مدیریت دانش هستند که در متون از انها به عنوان عواملی که در پیوند با سایر عوامل، اجرای مدیریت دانش را امکانپذیر می کند یاد می شود(لی و چوی، 2010). از جمله این عوامل می توان به فرهنگ مشوق اشتراک دانش، توانمندی های بانکداران در پیشبرد فعالیت های پژوهشی ( شامل بررسی های مرتبط با شناسایی دانش در ذهن مشتریان)، دانش و توانمندی سازماندهی دانش، تعامل با یکدیگر و مشتریان، فنون ارتباط برای تبدیل دانش فردی به دانش جمعی و اطلاع رسانی در مورد دانش ثبت شده و دسترس پذیر ساختن دانش گردآوری و سازماندهی شده. همچنین دانش و توانمندی در راستای تبلیغ در مورد استفاده از این دانش توسط دیگران، سنجش چگونگی استفاده از آن و تأثیر آن در رشد فردی و سازمانی در بانک ها از دیگر عوامل مهم در این راستاست.

 

  با توجه به مطالب فوق و نقش مدیریت دانش در ارائه بهتر و مطلوب تر خدمات به مشتریان و همچنین با توجه به نقشی که در پرورش کارکنان خلاق و دانش محور در بانک ها دارد، سؤال اساسی این تحقیق آن است که چه عواملی بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی استان قم تأثیر گذارند؟ و به بیان دیگر نقش هر کدام از این عوامل در استقرار مدیریت دانش به چه میزان می باشد؟ و مدیریت دانش در بانک کشاورزی به چه نحو می تواند استقرار یابد و چگونه می توان از آن در جهت نظام مند نمودن فرآیندها و بهره برداری بهینه از مدیریت دانش استفاده نمود با توجه به اینکه تا کنون تحقیقی در این زمینه صورت نپذیرفته، لذا تحقیق حاضر انجام می گیرد.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده 1

فصل اول کلیات تحقیق

   1-1- مقدمه 3

   1-2- بیان مساله 4

   1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش 7

   1-4- اهداف تحقیق 9

     1-4-1- اهدف کلی .. 9

     1-4-2- اهداف جزئی 9

   1-5- سؤالات تحقیق 9

     1-5-1- سؤال اصلی 9

     1-5-2 سؤالات فرعی 9

   1-6- محدوده پژ وهش 10

   1-7 – تعاریف پژوهش 10

     1-7-1 – تعاریف مفهومی متغیرهای پژوهش 10

     1-7-2- تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش 11

 

فصل دوم مبانی نظری تحقیق

   2-1- مقدمه 13

   2-2- دانش 13

   2-3- اطلاعات 14

   2-4- تفاوت اطلاعات و دانش 14

   2-5- طبقه‌بندی انواع دانش 15

     2-5-1- انواع دانش از نظر نوناكا 16

     2-5-2- انواع دانش از نظر نوناكا و تاكه‌اوچی 17

     2-5-3- انواع دانش از نظر وارنك و دیگران 17

     2-5-4- طبقه‌بندی انواع دانش از نظر فایر استون 18

     2-5-5- انواع دانش از نظر جورنا 18

     2-5-6 – انواع دانش از نظر بلاكر 19

     2-5-7- انواع دانش از نظر لیدنر و علوی 19

     2-5-8- انواع دانش از نظر ارسطو 19

     2-5-9- دانش اصلی و  دانش فرعی 20

   2-6- سیر مراحل تبدیل داده به دانش و خرد سازمانی 20

   2-7- جریان دانش 20

   2-8- فرآیند دانش 21

     2-8-1- در اختیار گرفتن دانش 21

     2-8-2- ذخیره‌سازی 21

     2-8-3- پردازش 21

     2-8-4- انتقال 21

   2-9- خصوصیات دانش 22

   2-10- منابع دانش 23

   2-11- دانش سازمانی 25

   2- 12- مفهوم مدیریت دانش 27

   2- 13- تاریخچه مدیریت دانش  29

   2-14- تئوری‌های مدیریت دانش 31

     2-14-1- تئوری مدیریت دانش جامع (CKMT) 31

     2-14-2- تئوری مدیریت دانش تیمی (TKMT) …32

     2-14-3- تئوری مدیریت دانش جامعه‌گرا 32

   2-15- هدف های مدیریت دانش 33

   2-16- عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمان های دولتی 33

     2-16-1- مردم و فرهنگ سازمانی 34

     2-16-2- فرایند 34

     2-16-3-  فناوری 34

   2-17- عوامل كلیدی موفقیت مدیریت دانش 34

   2-18- مدل‌های مدیریت دانش 37

     2-18-1- مدل عمومی دانش در سازمان 37

     2-18-2- مدل بویسوت 34

     2-18-3- مدل نوناكا 35

     2-18-4- مدل نوناکا و تاکه اوچی 40

     2-18-5- مدل فلاین 41

     2-18-6- مدل چو 42

     2-18-7- مدل استیو هالس 43

     2-18-8- مدل پیتر گوتشاک 44

     2-18-9- مدل لیانج 45

   2-19-  روش‌های دانش آفرینی در سازمان 47

     2-19-1- كسب دانش 47

     2-19-2-  اجاره دانش 47

     2-19-3- منابع متعهد 48

     2-19-4- هم جوشی 48

     2-19-5- تطابق 48

   2-20- چرخه‌ی مدیریت دانش 48

     2-20-1- نیاز به دانش 50

     2-20-2- توسعه و بهبود دانش 50

     2-20-3- توزیع و نشر دانش 51

     2-20-4- بهره‌برداری از دانش  51

     2-20-5- حفظ و ذخیره دانش 52

     2-20-6- ارزیابی دانش 52

   2-21- موانع و چالشهای مدیریت دانش 53

   2-22- پیشینه‌ تحقیق 57

     2-22-1- پژوهش‌های خارجی 57

     2-22-2- پژوهش‌های داخلی 58

   2-23- چارچوب نظری تحقیق 63

   2-24- مدل نظری تحقیق 68

 

فصل سوم روش شناسی تحقیق

   3-1- مقدمه  71

   3-2- روش تحقیق 71

   3-3- جامعه آماری و نمونه آماری 71

   3-4- روشهای گردآوری اطلاعات 72

   3-5- ابزار گردآوری اطلاعات 72

   3-6- روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات 73

     3-6-1- پایایی 73

     3-6-2- روایی 73

   3 -7- قلمرو پژوهش 74

     3 -7-1- متغیر مستقل 74

     3-7-2- متغیرهای وابسته 74

   3-8- فرضیه‌های تحقیق 75

   3-9- روش تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده ها 76

 

فصل چهارم یافته های تحقیق

   4-1- مقدمه 78

   4-2- آمار توصیفی 78

     4-2-1- سن 78

     4-2-2- جنس 79

     4-2-3- سطح تحصیلات 79

     4-2-4- سابقه خدمت 80

     4-2-5- سمت 80

     4-2-6- رتبه بندی گویه های فرهنگ سازمانی 81

     4-2-7- رتبه بندی گویه های منابع دانشی 82

     4-2-8- رتبه بندی گویه های تکنولوژی اطلاعات 84

     4-2-9- رتبه بندی گویه های حافظه سازمانی 85

     4-2-10- توصیف متغیر وابسته تحقیق (استقرار مدیریت دانش) 87

   4-3- آمار استنباطی 88

     4-3-1- مقایسه میانگین‌ها 88

       4-3-1-1- نتایج حاصل از آزمون کروسکال والیس 89

     4-3-2- تحلیل همبستگی 90

   4-4- تحلیل رگرسیون عوامل موثر بر استقرار موفق سیستم مدیریت دانش 92

 

فصل پنجم نتیجه گیری، بحث و پیشنهادها

   5-1- مقدمه 95

   5-2- نتایج آمار توصیفی 96

     5-2-1- رتبه بندی گویه های فرهنگ سازمانی 97

     5-2-2- رتبه بندی گویه های منابع دانشی 97

     5-2-3- رتبه بندی گویه های تکنولوژی اطلاعات 97

     5-2-4- رتبه بندی گویه های حافظه سازمانی 97

     5-2-5 – توصیف متغیر وابسته تحقیق (استقرار مدیریت دانش) 98

   5-3- نتایج مطالعات هبستگی 98

   5-4-1- تفاوت بین میانگین دانش و میانگین نگرش كارشناسان 99

   5-4-2- تحلیل رگرسیون عوامل موثر بر استقرار سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی 99

   5-5- پیشنهادها 100

منابع  و مأخذ 102

منابع فارسی: 102

منابع انگلیسی: 107

ضمائم و پیوست ها 109

ضمیمه الف: پرسشنامه تحقیق 110

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول(2-1) كاربرد انواع دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ (جورنا، 2001) 18

جدول (2-2) عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش 35

جدول (2-3) مدل SECL تعامل دانش نهفته و صریح نوناکا 40

جدول(2-4) چارچوب نظری تحقیق 63

جدول(3-1) تعداد مدیران، کارشناسان و کمک کارشناسان شاغل در بانک کشاورزی استان قم(جامعه آماری تحقیق). 72

جدول(3-2) ببخش های مربوط به قسمت اول و دوم پرسشنامه 72

جدول (3-3) مقدار آلفای کرونباخ برای قسمت های مختلف پرسشنامه 73

جدول (1-4) توزیع فراوانی گروه‌های سنی نمونه موردمطالعه  78

جدول (2-4) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب جنس 79

جدول (3-4) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سطح تحصیلات 79

جدول(4-4) توزیع فراوانی نمونه موردمطالعه برحسب سابقه خدمت پاسخگویان 80

جدول (5-4) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سمت شغلی پاسخگویان 80

جدول(6-4) رتبه بندی گویه های فرهنگ سازمانی مؤثر بر استقرار مدیریت دانش 81

جدول (7-4) رتبه بندی عوامل گویه های منابع دانشی تأثیر گذار بر استقرار مدیریت دانش 82

جدول (8-4) رتبه بندی رتبه بندی گویه های تکنولوژی اطلاعات تأثیر گذار بر استقرار مدیریت دانش 84

جدول(9-4) رتبه بندی گویه های حافظه سازمانی تأثیر گذار بر استقرار مدیریت دانش 86

جدول (10-4)توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب میزان استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی 87

جدول (11-4) استقرار موفق سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی بر حسب جنسیت کارکنان 88

جدول (12-4) مقایسه میانگین بین استقرار موفق سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی در رابطه بر حسب سن کارکنان 89

جدول (13-4) مقایسه میانگین استقرار موفق سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی در رابطه با سابقه خدمت 89

جدول (14-4) مقایسه میانگین استقرار موفق سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی در رابطه با سطح تحصیلات 90

جدول (15-4) همبستگی متغیر های تحقیق با متغیر وابسته استقرار موفق سیستم مدیریت دانش 92

جدول (16-4) ویژگی های مدل رگرسیونی، عوامل موثر بر استقرار موفق سیستم مدیریت دانش 92

جدول (17-4) ضرایب مدل رگرسیونی، عوامل موثر بر استقرار موفق سیستم مدیریت دانش در بانک کشاورزی 93

 

 

 

 

 

 

 

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد با عنوان كارایی اطلاعاتی بازار سرمایه نسبت به سود سهمی برای شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

    پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد با عنوان كارایی اطلاعاتی بازار سرمایه نسبت به سود سهمی برای شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار سود سهمی سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار بازار بورس و سرمایه دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری 49 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری 49 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نظریه های یادگیری مبانی نظری نظریه های یادگیری پیشینه تحقیق نظریه های یادگیری پیشینه داخلی نظریه های یادگیری پیشینه خارجی نظریه های یادگیری…

  • پاورپوینت انواع مسمومیتها ناشی از گزیدگی

    پاورپوینت انواع مسمومیتها ناشی از گزیدگی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت انواع مسمومیتها ناشی از گزیدگی جهت رشته پرستاری در قالب 17 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       طبق…

  • پاورپوینت آشنایی با ریسه ها

    پاورپوینت آشنایی با ریسه ها پاورپوینت ریسه تزیینی پاورپوینت قیمت ریسه توری پاورپوینت قیمت ریسه تزیینی پاورپوینت ریسه smd رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با ریسه ها جهت رشته کامپیوتر IT در قالب 26 اسلاید و با فرمتpptxبصورت کامل…

  • دانلود پاورپوینت رسیدن به خواسته ها در 21 روز

    دانلود پاورپوینت رسیدن به خواسته ها در 21 روز پاورپوینت در مورد مدیریت رسیدن به خواسته ها با قانون جذب دانلود پاورپوینت رسیدن به خواسته ها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت رسیدن به خواسته ها در 21 روز جهت…

  • پاورپوینت برنامه ريزی توريسم ورزشی

    پاورپوینت برنامه ريزی توريسم ورزشی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت برنامه ريزی توريسم ورزشی جهت رشته گردشگری و توریسم در قالب 40 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش        …

  • تاریخچه و مفهوم تبلیغات

    تاریخچه و مفهوم تبلیغات دانلود مقاله تاریخچه تبلیغات دانلود مقاله مفهوم تبلیغات دانلود مقاله تاریخچه تبلیغات در جهان دانلود مقالات رشته مدیریت رسانه دانلود مقاله تاریخچه و مفهوم تبلیغات دانلود مقالات مدیریت رسانه رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته…

  • پاورپوینت آموزش به کودکان

    پاورپوینت آموزش به کودکان پاورپوینت آموزش به کودکان چگونه است پاورپوینت انواع آموزش به کودکان پاورپوینت آموزش به کودک پاورپوینت راه های آموزش به کودکان پاورپوینت آموزش دادن به کودکان پاورپوینت آموزش هایی به کودکان پاورپوینت آموزش به کودکان مختلف…

  • فناوری های الکترونیکی در فرآیند آموزش و یادگیری

    فناوری های الکترونیکی در فرآیند آموزش و یادگیری برنامه درسی الکترونیکی پایان نامه آموزش الکترونیکی فناوری های الکترونیکی در آموزش دوره های یادگیری الکترونیکی در نظام آموزش عالی ایران تلفیق فناوری های الکترونیکی در فرآیند آموزش و یادگیری رفتن به…

  • پاورپوینت آشنایی با مفهوم ریسه

    پاورپوینت آشنایی با مفهوم ریسه پاورپوینت ریسه دانلود پاورپوینت ریسه پاورپوینت درباره ریسه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با مفهوم ریسه جهت رشته کامپیوتر و IT در قالب 26 اسلايد و با فرمت ppt به صورت کامل و…

  • پاورپوینت بررسی سوگ و سوگواری در بلایای طبیعی

    پاورپوینت بررسی سوگ و سوگواری در بلایای طبیعی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بررسی سوگ و سوگواری در بلایای طبیعی جهت رشته روانشناسی و روانپزشکی در قالب 60 اسلاید و با فرمت ppt به صورت کامل و جامع و با…

  • مبانی نظری ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب بانک با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها

    مبانی نظری ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب بانک با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد بانکها مبانی نظری ارزیابی عملکرد حسن میرزایی اهرنجانی پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد پیشینه…

  • پاورپوینت تأثیر محیط گرم بر فعالیت های ورزشی

    پاورپوینت تأثیر محیط گرم بر فعالیت های ورزشی کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت تأثیر محیط گرم بر فعالیت های ورزشی تأثیر محیط گرم بر فعالیت های ورزشی ما چگونه تغییر دمای بدن را حس می کنیم بافت هایی که باعث…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی مبانی نظری بودجه ریزی عملیاتی دانلود مبانی نظری بودجه ریزی عملیاتی پیشینه بودجه ریزی عملیاتی ادبیات نظری بودجه ریزی عملیاتی فصل دوم پایان نامه بودجه ریزی عملیاتی مبانی نظری…

  • مبانی نظری تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی

    مبانی نظری تاثیر تحصیل بر نگرش افراد نسبت به اینترنت با مدل سنجش نگرش اینترنتی سنجش نگرش اینترنتی مدل سنجش نگرش اینترنتی سنجش نگرش اینترنتی دانشجویان مبانی نظری نگرش دانشجویان نسبت به اینترنت سنجش نگرش افراد نسبت به اینترنت اضطراب…

  • پاورپوینت انواع شکستگی و مراقبتهای پرستاری

    پاورپوینت انواع شکستگی و مراقبتهای پرستاری پاورپوینت انواع شکستگی زانو پاورپوینت انواع شکستگی استخوان پاورپوینت انواع شکستگی پا پاورپوینت انواع شکستگی ها ppt رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت انواع شکستگی و مراقبتهای پرستاری جهت رشته پرستاری در قالب 57…

  • پاورپوینت جلوگیری از شیوع دیابت

    پاورپوینت جلوگیری از شیوع دیابت پاورپوینت شیوع دیابت در ایران پاورپوینت شیوع دیابت در جهان پاورپوینت شیوع دیابت بارداری در ایران پاورپوینت شیوع دیابت در سالمندان پاورپوینت شیوع دیابت در ایران مقاله رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت جلوگیری از…

  • پاورپوینت معماری پایدار

    پاورپوینت معماری پایدار رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت معماری پایدار جهت رشته ی معماری در قالب 16 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف…

  • دانلود پاورپوینت بازاریابی خدمات

    دانلود پاورپوینت بازاریابی خدمات پاورپوینت درمورد بازاریابی خدمات پاورپوینت مدیریت بازاریابی درخدمات پاورپوینت فروش و بازاریابی خدمات رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بازاریابی خدمات جهت رشته مدیریت در 62 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و…

  • بررسی ساختار پوسته از نظر سرعت و عمق لایه ها با استفاده از وارون سازی داده های لرزه ای ثبت شده

    بررسی ساختار پوسته از نظر سرعت و عمق لایه ها با استفاده از وارون سازی داده های لرزه ای ثبت شده ساختمان سرعتی پوسته در اصفهان امواج طولی زلزله پوسته فلات ایران ساختار سرعتی و عمقی پوسته فلات ایران وارون…

  • پاورپوینت روش کار برقگیر

    پاورپوینت روش کار برقگیر پاورپوینت تصاویر انواع برقگیر پاورپوینت برقگیر شاخکی پاورپوینت برقگیر میله ای پاورپوینت قیمت برقگیر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت روش کار برقگیر جهت رشته برق و الکترونیک در قالب 30 اسلاید و با فرمتpptxبصورت کامل و…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی حمایت سازمانی ادراک شده

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی حمایت سازمانی ادراک شده کلمات کلیدی : مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده دانلود مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه داخلی حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه خارجی حمایت…

  • بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی با توسعه سازمانی

    بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی با توسعه سازمانی فرهنگ سازمانی مدیریت مشارکتی توسعه سازمانی آموزش و پرورش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی با توسعه سازمانی در بین دبیران مقطع متوسطه شهرستان بندرعباس بررسی رابطه فرهنگ سازمانی…

  • پاورپوینت آموزشی حسابداری مدیریت

    پاورپوینت آموزشی حسابداری مدیریت رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزشی حسابداری مدیریت جهت رشته مدیریت در قالب 42 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       چابکی: بطور کلی توانایی…

  • پاورپوینت بررسی فیزیولوژی قلب و ریه در فعالیت ورزشی

    پاورپوینت بررسی فیزیولوژی قلب و ریه در فعالیت ورزشی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بررسی فیزیولوژی قلب و ریه در فعالیت ورزشی جهت رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در قالب 34 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل…

  • فصل دوم پایان نامه هوش معنوی و سلامت روانی

    فصل دوم پایان نامه هوش معنوی و سلامت روانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش معنوی فصل دوم پایان نامه سلامت روانی دانلود فصل دوم پایان نامه هوش معنوی دانلود فصل دوم پایان نامه سلامت روانی فصل دوم…

  • پایان نامه رشته مدیریت با عنوان رهبری

    پایان نامه رشته مدیریت با عنوان رهبری رهبری سازمان رهبری و مدیریت رفتار و عملکردهای رهبر دانلود پایان نامه رشته مدیریت با عنوان رهبریسیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پایان نامه…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بودجه ریزی عملیاتی 80 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق بودجه ریزی عملیاتی 80 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بودجه ریزی عملیاتی مبانی نظری بودجه ریزی عملیاتی پیشینه تحقیق بودجه ریزی عملیاتی پیشینه داخلی بودجه ریزی عملیاتی پیشینه خارجی بودجه ریزی عملیاتی…

  • کاشت و تکثیر گیاهان زینتی

    کاشت و تکثیر گیاهان زینتی تکثیر گیاهان گیاهان زینتی پرورش گل‌های زینتی در ایران جایگاه گلکاری در ایران کاشت و تکثیر گیاهان زینتی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش تحقیق فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل…

  • بررسی روش های کنترل آبشستگی موضعی اطراف پایه پل

    بررسی روش های کنترل آبشستگی موضعی اطراف پایه پل آبشستگی آبشستگی موضعی آبشستگی پایه پل کنترل آبشستگی آبشستگی موضعی اطراف پایه پل روش های كنترل آبشستگی پایه پل روش های کاهش آبشستگی پایه پل روش‌های مقابله با آبشستگی کنترل آبشستگی…

  • دانلود تحقیق درباره تاب آوری و انواع مدل های آن  word

    دانلود تحقیق درباره تاب آوری و انواع مدل های آن  word رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی تاب آوری و انواع مدل های آن با فرمت docx در قالب 18 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و…

  • دانلود تحقیق اعتیاد و بیماری های مرتبط با آن با فرمت ورد

    دانلود تحقیق اعتیاد و بیماری های مرتبط با آن با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی اعتیاد و بیماری های مرتبط با آن با فرمت docx در قالب 43 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با…

  • پاورپوینت بررسی معماری بومی و اقلیم مناطق کوهستانی

    پاورپوینت بررسی معماری بومی و اقلیم مناطق کوهستانی پاورپوینت بررسی معماری بومی و اقلیم مناطق کوهستانی بررسی معماری بومی و اقلیم مناطق کوهستانی معماری بومی و اقلیم مناطق کوهستانی ویژگی های معماری بومی مناطق سرد اصول کلی و عمده در…

  • دانلود تحقیق تورش های رفتاری و رفتار توده ای با فرمت ورد

    دانلود تحقیق تورش های رفتاری و رفتار توده ای با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی تورش های رفتاری و رفتار توده ای با فرمت docx در قالب 34 صفحه ورد بصورت کامل و جامع…

  • دانلود پاورپوینت نقشه راه پروژه های هوش تجاری-فاز 2

    دانلود پاورپوینت نقشه راه پروژه های هوش تجاری-فاز 2 پاورپوینت درمورد پروژه های هوش تجاری پاورپوینت نقشه راه هوش تجاری پاورپوینت درمورد هوش تجاری و پروژه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت نقشه راه پروژه های هوش تجاری-فاز 2 جهت…